Na przestrzeni ostatnich dwóch lat na Ukrainie dokonano szeregu daleko idących zmian w przepisach dotyczących realizacji inwestycji budowlanych. Podjęte działania legislacyjne miały na celu przede wszystkim ułatwienie prowadzenia działalności w sektorze budowlanym oraz usprawnienie i zwiększenie efektywności działań organów administracji odpowiedzialnych za budownictwo i planowanie przestrzenne. Część dokonanych nowelizacji stanowiła wprost odpowiedź na potrzeby wynikające z wojennych zniszczeń infrastruktury.
Istotne zmiany dotyczyły między innymi ustawy Ukrainy o regulowaniu działalności związanej z rozwojem obszarów miejskich z dnia 17 lutego 2011 roku, Nr 3038-VI (Закон України „Про регулювання містобудівної діяльності”), ustawy Ukrainy o licencjonowaniu rodzajów działalności gospodarczej z dnia 2 marca 2015 roku, Nr 222-VIII (Закон України „Про ліцензування видів господарської діяльності”), czy ustawy Ukrainy o podstawach urbanistyki z dnia 16 listopada 1992 roku, Nr 2780-XII (Закон України „Про основи містобудування”). Zmieniono także szereg aktów wykonawczych, regulujących szczegółowe kwestie budowlane, w tym warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty i ich usytuowanie.
Kierunki dokonanych w ostatnim czasie zmian obejmują w szczególności:
– kontynuację reformy systemu organów nadzoru budowlanego – Państwowej Inspekcji Architektury i Urbanistyki Ukrainy (DIAM), która zastąpiła stary system DABI; w ramach tego przedsięwzięcia wdrażane są rozwiązania, mające zwiększać przejrzystość działania organów administracji, jak też poprawiać efektywność systemu nadzoru nad całym procesem budowlanym, w tym kontrolę zgodności z prawem powadzenia prac budowlanych;
– daleko idące uproszczenie postępowań dotyczących przeprowadzania odbudowy i remontu obiektów; istotne znaczenie w aktualnych okolicznościach ma wprowadzenie szczególnych ułatwień dla podmiotów uczestniczących w odtwarzaniu obiektów zniszczonej infrastruktury krytycznej;
– unowocześnienie norm technicznych – tzw. norm i standardów budowlanych Ukrainy (BSN), które po zatwierdzeniu przez właściwy centralny organ administracji, jakim najczęściej jest Minister Rozwoju Regionalnego, Budownictwa i Mieszkalnictwa oraz Gospodarki Komunalnej Ukrainy, stanową element powszechnie obowiązującego ukraińskiego porządku prawnego;
– cyfryzację coraz szerszego zakresu czynności wykonywanych przez organy administracji architektoniczno – budowlanej, w tym postępującą cyfryzację samych postępowań administracyjnych (zwł. umożliwienie składania dokumentów do urzędów w formie elektronicznej), co powinno znacznie usprawnić i przyspieszyć proces uzupełniania dokumentacji budowlanej;
– redukcję wymogów formalnych związanych z wnioskiem o wydanie decyzji budowlanych – w tym celu wprowadzono między innymi usprawnienie, jakim jest tzw. paszport urbanistyczny, którego posiadanie jest niezbędne dla przystąpienia do prac budowlanych; paszport urbanistyczny jest elektronicznym dokumentem wydawanym przez władze lokalne, informującym o warunkach i ograniczeniach w zagospodarowaniu danej działki, w tym w szczególności o podstawowych wymaganiach architektonicznych; instrument ten jest istotnym ułatwieniem dla inwestorów, sprawia bowiem, że w wielu przypadkach nie jest już konieczne opracowywanie obszernej dokumentacji projektowej;
– wprowadzenie elektronicznego systemu informacji przestrzennej, w efekcie czego zwłaszcza plany zagospodarowania przestrzennego stały się łatwo dostępne dla każdego (jeszcze do niedawna zapoznanie się z aktami planowania przestrzennego wymagało wizyty w miejscowym urzędzie).
Przyspieszony wojną proces wprowadzania zasadniczych zmian w przepisach dotyczących realizacji inwestycji budowlanych w szybkim tempie zbliża więc ukraińskie regulacje do standardów funkcjonujących w państwach Unii Europejskiej. Umożliwienie elektronicznej komunikacji stron z organami administracji architektoniczno – budowlanej oraz cyfryzacja coraz większej ilości danych, rejestrów i ewidencji tworzą korzystne otoczenie dla prowadzenia działalności w sektorze budowlanym, powinny zatem być dodatkową zachętą także dla inwestorów zagranicznych. Ułatwienia w powszechnym dostępie do informacji publicznej prowadzą przy okazji do zwiększenia transparentności działań organów administracji.
autorzy:
Svitlana Nemertsalova – adwokat w Ukrainie
Michał Wojtyczek – adwokat, kierujący działem Ukrainian Desk
Niniejszy wpis zawiera ogólne informacje na temat omawianych zagadnień prawnych. Nie stanowi porady prawnej ani rozwiązania konkretnej sprawy bądź problemu prawnego. Z uwagi na unikalny charakter każdego stanu faktycznego oraz zmienność stanu prawnego, w celu udzielenia porady prawnej zalecamy zwrócenie się o pomoc do kancelarii.